Wraz z błyskawicznym przyspieszeniem digitalizacji biznesu, dział IT stał się bijącym sercem każdej firmy. To przez niego przechodzą wszystkie operacje związane z transakcjami, opieką nad klientami i przechowywaniem danych. Dlatego nawet niewielki problem z infrastrukturą IT może spowodować lawinę nieprzyjemnych zdarzeń i wywołać gigantyczne problemy w rutynowych operacjach biznesowych.
Jak zidentyfikować problemy na wczesnym etapie i zminimalizować kosztowne przestoje? Twoim nieocenionym wsparciem będzie praktyczna checklista infrastruktury IT. Sprawdź, na jakie elementy firmowych systemów musisz zwrócić szczególną uwagę w trakcie rutynowych kontroli i w momencie wystąpienia poważnych problemów.
1. Zdefiniuj cele i potrzeby
Do czego obecnie służy Twoja infrastruktura? Czy w ostatnim czasie pojawiły się nowe potrzeby lub wymagania, które należy zaspokoić poprzez rozbudowanie infrastruktury? Sprawdź, jakie oprogramowanie jest konieczne do prawidłowego wykonywania zadań w Twojej firmie, które elementy potrzebują aktualizacji, a z czym możesz rozstać się bez sentymentu.
Jeżeli startujesz z biznesem i rozpoczynasz organizowanie firmowej infrastruktury IT, jasno określ swoje cele i potrzeby, aby używać ich w rozmowach z potencjalnymi dostawcami.
2. Sprawdź możliwości dostępnej przestrzeni
Jak sprawdza się obecna przestrzeń biurowa i pomieszczenia techniczne? Czy dynamiczny rozwój Twojej firmy wymusza na Tobie znalezienie nowej przestrzeni, która pomieści cały sprzęt? Zweryfikuj możliwości, jakie daje Ci obecne biuro i wsłuchaj się w sugestie pracowników. Być może od dłuższego czasu zgłaszają problemy z niewystarczającymi możliwościami instalacji, przez co na podłodze wiją się serpentyny z przedłużaczy?
Pozorna drobnostka, jak zbyt mała liczba gniazdek lub niewystarczające możliwości sieciowe mogą skutecznie utrudnić bezproblemowe wykonywanie zadań. Jeżeli zdecydujesz się na zmianę przestrzeni biurowej, koniecznie przeczytaj nasz przeprowadzkowy poradnik.
3. Wybierz dostawców sprzętu i usług
Jakie firmy dostarczają Ci telefonię i internet? Czy jesteś zadowolony ze współpracy z nimi? Sprawdź, czy w ostatnim czasie pojawił się nowy dostawca, który oferuje lepsze warunki techniczne i/lub finansowe. Oprócz aspektów budżetowych zwróć uwagę na przepustowość łącza i wsparcie techniczne w razie problemów z połączeniami. Być może nowa firma lepiej spełni Twoje oczekiwania niż dotychczasowy dostawca?
4. Wykonaj kopię zapasową danych
Jeśli czytasz regularnie wpisy na naszym blogu, możesz odnieść wrażenie, że o kopii zapasowej powtarzamy do znudzenia. Jednak nie chcesz się przekonać, co może się stać, gdy pewnego dnia wszystkie dane zostaną skradzione lub zniszczone, a Ty nie będziesz mógł ich błyskawicznie odtworzyć. Dlatego regularne wykonywanie kopii zapasowej jest tak ważne nawet gdy nigdy wcześniej nie doświadczyłeś problemów z firmowymi zasobami.
Rozważ skorzystanie z chmury
Odkładasz wykonanie kopii zapasowej, ponieważ nie masz budżetu na rozbudowanie lokalnej przestrzeni serwerowej? Zdecyduj się na przechowywanie danych w chmurze. Dostawcy chmurowej przestrzeni dyskowej oferują bardzo korzystne plany „wynajęcia” miejsca na kopię zapasową lub podstawową pamięć masową.
Dodatkowym plusem korzystania z chmury jest dostęp do danych z dowolnego miejsca, co może przydać Ci się w przypadku zmiany lokalizacji lub zniszczenia biura np. na skutek pożaru.
Przygotuj plan odzyskiwania
Kopia zapasowa to połowa sukcesu. Drugą częścią jest plan odzyskiwania danych. Aby w stresującej sytuacji nie działać pod wpływem emocji, przygotuj szczegółowy plan postępowania na wypadek utraty firmowych danych. Dzięki temu Twoja organizacja szybciej powróci do regularnej pracy i zminimalizuje opóźnienia w obsługiwaniu klientów.
5. Sprawdź kompatybilność sprzętu
Czy nie dotarły do Ciebie ostatnio subtelne sugestie wymiany sprzętu na nowoczesne urządzenia? Zwróć uwagę, na jakie problemy najczęściej skarżą się Twoi pracownicy (lub klienci). Sprawdź, czy wymiana komponentów lub migracja do nowoczesnego oprogramowania pozwoli zaspokoić najbardziej palące potrzeby i usprawni wykonywanie codziennych operacji.
6. Przetestuj połączenie z siecią
Czy sieć telefoniczna i internetowa działa bez zarzutu? Regularnie sprawdzaj sprawność połączeń i identyfikuj każdą nieprawidłowość. Część problemów może wynikać z ograniczonych możliwości technicznych dostawcy. Z innymi możesz sobie poradzić, dostosowując infrastrukturę sieciową do aktualnych potrzeb Twojej firmy. Najważniejsze, abyś nie odkładał wprowadzania usprawnień do momentu wystąpienia poważnej awarii.
Nie masz czasu na monitorowanie infrastruktury?
Nasza checklista infrastruktury IT jest przydatnym narzędziem dla osób startujących z biznesem, rozważających przeprowadzkę biura lub zaniepokojonych wzrastającą ilością nieprawidłowości w firmowych systemach IT. Jednak doskonale rozumiemy, że przychodzi taki moment, w którym nie masz czasu na doglądanie sprawności elementów infrastruktury informatycznej. Co wtedy?
W ZofraTech mamy dla Ciebie kompleksową usługę zarządzania systemami IT. Monitorujemy działanie systemów IT i wprowadzamy konieczne usprawnienia, a Ty odzyskujesz czas na rozwijanie swojego biznesu. Zawsze elastycznie dopasowujemy się do Twoich potrzeb, uwzględniając wielkość firmy i specyfikę branży, w której działasz.
Umów się na bezpłatną konsultację i sprawdź, jak wygląda współpraca z nami! Czekamy na Ciebie!