Mimo zakończenia pandemii koronawirusa praca zdalna przyjęła się jako wyłączny lub znaczący model wykonywania obowiązków w wielu firmach. A czy w takim samym stopniu przyjęły się dobre praktyki zabezpieczenia firmowych zasobów, gdy wiele osób uzyskuje do nich dostęp z dowolnego miejsca na świecie? Sprawdź w naszym artykule, jakie rozwiązania pomogą Tobie i Twoim pracownikom współpracować zdalnie bez obaw o utratę poufnych danych biznesowych.
Praca zdalna w Polsce
Do 2020 roku możliwość pracy zdalnej w Polsce była zdecydowanie bardziej atrakcyjnym benefitem niż owocowe czwartki lub karnet na siłownię. Niestety, większość szefów wymagała codziennego przychodzenia do biura, a na pracę z plażowego leżaka na egzotycznej wyspie lub chociaż własnego biurka w domu mogli liczyć jedynie programiści, freelancerzy i wysoko postawieni managerowie.
Pandemia koronawirusa przewróciła świat biurowy do góry nogami. Wszyscy, którzy mieli taką możliwość, zostali oddelegowani do pracy zdalnej. Dziś praca z domu nie jest już tak powszechna, choć wiele firm, aby zyskać na atrakcyjności w oczach potencjalnych kandydatów, przestawiło się na model hybrydowy, czyli konieczność przychodzenia do biura przez kilka dni w tygodniu lub miesiącu.
Po kilku latach i zmianach w prawie regulujących pracę zdalną, zarówno pracodawcy, jak i pracownicy, znają swoje prawa dotyczące wykonywania obowiązków poza biurem. Jednak poza regulacjami trybu pracy nie mniej ważne jest zadbanie o bezpieczeństwo firmowych danych i ustalenie obowiązkowych zasad, których muszą przestrzegać wszyscy pracujący z domu. Dzięki nim zmniejsza się ryzyko niepowołanego dostępu do danych, a co za tym idzie, strat wizerunkowych i finansowych w firmie. Czy na pewno Twój biznes jest dobrze zorganizowany pod kątem pracy zdalnej?
7 zabezpieczeń pracy zdalnej dla pracowników i pracodawców
Czujesz lekki stres w obawie przed niekontrolowanym wyciekiem lub kradzieżą danych? A może taka sytuacja miała właśnie miejsce w Twojej firmie i szukasz sprawdzonych sposobów na wzmocnienie zabezpieczeń w pracy zdalnej? Przejrzyj poniższe punkty i sprawdź, o co musisz zadbać jak najszybciej, aby nie dopuścić ponownie do kryzysowej sytuacji!
1. Szyfrowanie sprzętu
Każdy sprzęt, na którym przechowywane są informacje poufne dla osób postronnych, powinno być zaszyfrowane. Zaszyfrowanie dysków, komputerów stacjonarnych, a także laptopów i służbowych telefonów jest konieczne do zminimalizowania utraty danych np. w przypadku kradzieży urządzenia. W zaszyfrowaniu firmowego sprzętu pomoże Ci Windows BitLocker lub jego odpowiedniki, takie jak VeraCrypt, FileVault (MacOs), a także rozwiązania spod szyldów Kaspersky’ego i ESETu.
2. Mocne hasła
QWERTY lub haslo123 to nie są mocne hasła. Aby Twoi pracownicy nie ustawiali banalnych do złamania haseł na firmowych urządzeniach, w niektórych systemach masz możliwość ustalić wymagania dotyczące ich długości, uwzględnienia wielkich liter, cyfr bądź znaków specjalnych, a także terminu ważności (wymuszanie zmiany np. co 30 dni).
Mocne hasło nie powinno kojarzyć się z imionami, nazwiskami, nazwą firmy bądź konkretną lokalizacją. Im bardziej losowe znaki będą je tworzyć, tym trudniejsze będzie ono do złamania przez cyberprzestępców. Przyklejanie kartki z hasłem na obudowie komputera lub wkładanie jej do etui smartfona również powinno być zabronione.
3. Weryfikacja dwuetapowa (2FA)
W takich branżach jak bankowość, weryfikacja dwuetapowa jest już koniecznością, ale w pozostałych przypadkach nadal jest to wyłącznie dobra praktyka. Ale jeżeli Twoja firma umożliwia pracę zdalną, 2FA doskonale uzupełni zabezpieczenia w pracy zdalnej, zwłaszcza w obszarze dostępu do najbardziej poufnych plików.
W ramach 2FA osoba logująca się do danego systemu oprócz hasła musi podać dodatkowy kod zabezpieczający, który weryfikuje jej tożsamość. Może to być kod wysyłany drogą mailową lub SMS-em, potwierdzenie dostępu w aplikacji lub podanie tokenu np. z narzędzia Google Authenticator. W przypadku próby dostępu przez osoby niepowołane, próba logowania zakończy się niepowodzeniem.
Jednym z najbardziej zaawansowanych sposobów zabezpieczeń poprzez 2FA jest stosowanie specjalnego klucza U2F, który po umieszczeniu go w porcie USB generuje zaszyfrowany ciąg znaków, skojarzony z konkretnym miejscem na serwerze. Najpopularniejszy klucz U2F to tzw. YubiKey, produkowany przez amerykańską firmę Yubico.
4. Kopia zapasowa danych
Nie wykonujesz zapasowych kopii firmowych zasobów? Zacznij, zanim doświadczysz utraty danych! Regularny backup pozwala odzyskać kluczowe dla biznesu dane w przypadku ich kradzieży lub nieodwracalnego uszkodzenia. Kopię zapasową możesz przechowywać na wydzielonym miejscu na serwerze, w chmurze lub na osobnych urządzeniach bez dostępu do Internetu. Więcej o wykonywaniu kopii zapasowych przeczytasz w naszym artykule.
5. VPN
VPN, czyli Virtual Private Network, to prywatna sieć szyfrująca dane podczas przesyłania ich między serwerem a urządzeniem docelowym. Sieć prywatna zapewnia bezpieczeństwo w trakcie korzystania z innych sieci niż firmowa, np. ogólnodostępnego Wi-Fi w restauracji, parku lub w pociągu. Informacje podróżujące w tunelu VPN są niewidoczne dla cyberprzestępców, dzięki czemu nie mają oni możliwości ich przechwycić.
Korzystanie z VPN jest całkowicie legalne i bardzo podnosi poziom bezpieczeństwa w biznesie. Sieć VPN może być zainstalowana nie tylko na komputerach stacjonarnych i laptopach, ale także na urządzeniach mobilnych z systemem iOS lub Androidem.
6. Program antywirusowy
Dobry antywirus to jedno z kluczowych zabezpieczeń pracy zdalnej na komputerze znajdującym się poza biurem. Program antywirusowy na bieżąco zareaguje na obecność wirusów lub przerwie połączenie z zainfekowaną stroną internetową. Aby ochrona antywirusowa zawsze była na najwyższym poziomie, bazy wirusów i samo oprogramowanie muszą być regularnie aktualizowane.
7. Regularne aktualizacje systemu
Skoro już o aktualizacjach mowa, nie tylko program antywirusowy na komputerach Twoich pracowników musi być zgodny z najnowszą wersją. Regularne wyszukiwanie i instalowanie aktualizacji systemu operacyjnego oraz programów do codziennej pracy (poczta, CRM, ERP i inne) pozwala załatać bieżące luki w zabezpieczeniach i zminimalizować ryzyko nieuprawnionego dostępu.
BONUS! Edukowanie pracowników o zabezpieczeniach
Wszystkie powyższe zabezpieczenia są w Twojej firmie od dawna, ale incydenty związane z utratą lub wyciekiem danych wśród pracowników zdalnych nadal się zdarzają? Być może zapomniałeś o aspekcie równie ważnym co techniczne zabezpieczenia, a mianowicie uświadamianiu swojego zespołu o zagrożeniach czyhających w sieci. Kilka razy w roku sprawdzaj stan wiedzy pracowników, a zwłaszcza tych, którzy często wykorzystują w swojej pracy najcenniejsze firmowe informacje.
Przypominaj im, aby nie zostawiali odblokowanego komputera lub telefonu w publicznym miejscu, nie dzielili się hasłami z osobami postronnymi oraz nie przesyłali ważnych danych na prywatne skrzynki. Najsłabszym ogniwem każdego systemu bardzo często jest człowiek, dlatego nie zapominaj o edukacji, która stanowi prawdziwą siłę zabezpieczeń w pracy zdalnej.
Zabezpiecz swój biznes z ZofraTech!
Potrzebujesz pomocy we wdrożeniu rozwiązań, które pomogą Ci podnieść bezpieczeństwo pracowników i firmowych danych? W ZofraTech już od 17 lat wspieramy przedsiębiorców, dbając o dostarczanie rozwiązań IT na miarę ich potrzeb i budżetów. Skontaktuj się z nami, a my pomożemy Ci wybrać najlepsze zabezpieczenia pracy zdalnej, które zaoszczędzą koszty, czas i Twoje nerwy. Ochroń swój biznes przed utratą danych już dziś!